Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Att se på rally gratis anses som en rättighet av många


Rally på lokalnivå har alltid varit populärt. Foto: Leif Fredriksson


En V4 som blivit en kortnos-SAAB. Foto: Leif Fredriksson

Här kommer mera rallysnack - eller Oually som det uttalas på ärans och hjältarnas tungomål. Mina egna försök i Std B var nog lika tråkiga för publiken. Snålt i innerkant och lätt understyrt gick fortast med en motorsvag bil som V4:an. I alla fall för mig. Ibland gick det för fort, då understyrde man ut i närmaste östgötska eller småländska stenröse och vips hade man fått en kortnos-SAAB...Någon enstaka gång tillät underlaget och vägkaraktären att man åkte lite mer provocerat och fick mer användning för vänsterbromsandet, som jag annars upplevde passade bättre i Special V4:an, med sin högre effekt och bättre vrid. I Std B bilen fick man vara mer försiktigt med den relativa fart man byggt upp. Det var nog därför stenrösen hoppade ut på de mest oväntade ställena?



Jag ska erkänna att jag ett tag umgicks med planer på att åka med en Std B Saab i MSR. Helt chanslös så klart, men en kul nostalgitrip men nöjde mig som sagt med regularity som jag tycker är perfekt, när man vill ta det lika mycket som en tävling som social aktivitet med likasinnade. Men något år ska det definitivt åkas en V4 i Appendix K-klass. Gärna en Std-B V4 77-78 med dubbelport och gummistötfångare, mest för alla andra åker Gr 2 1815cc korsinsug o hela baletten. Men det behöver tränas en hel del innan. Åka fort i skogen var länge sedan jag gjorde.

Apropå publik i skogen har flera påpekat att breddrally i Sverige drar bra med publik jämfört med racing. Det är en korrekt iakttagelse. Lokala tävlingar, DM etc drar hyfsat med folk i förhållande till tävlingens status. Kanske det faktum att de förhållandevis enkla bilarna i lokala tävlingar och att man själv ofta känner några som åker bibehåller den där viktiga känslan av att rally är lika mycket svensk folksport som fotboll och bandy. Om nu inte folkrace sedan länge delvis tagit över den rollen på bilsportsidan?


Men som någon påpekade lokala rallyn är gratis och ses som en rättighet av många. Men på SM-nivå vill jag påstå att det bara är ett fåtal tävlingar där publiken matchar den önskade statusen. Jag har varit på ett par SM-tävlingar på senare år, där det helt klart varit mindre publik, mindre drag runt i kring och sämre startfält (dock inte sett till ekipagens kompetens) än vilken Roxenrunda eller Viks 8 som helst på 70-80 talet. Rally Sweden drar ju ganska bra med publik, även om man ska minnas att de bra publiksiffrorna delvis kommer av att man besöker flera sträckor och serviceplatser generellt sett. Det är väl SM som hamnat mitt emellan i förmågan att locka publik sett till sin SM-nivå egentligen. Sedan är det ju en intressant reflektion att i takt med att rally i Sverige har svårare att nå ut i samma utsträckning som förr, så är förhållandet det omvända i större delen av vår omvärld. Där rally har en mycket högre status och popularitet idag än förr. Finland undantaget, där verkar rally vara nationalsporten bredvid skidor och hockey sedan man stoppade ryssen vid Ihantala.

Av Bo Lindman






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport