Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Så ska rally-SM räddas


Glada miner i rallykretsar på 60-talet. Foto: Rolf Sundh


SAAB, Per Eklund och rally var på topp under 70-talet. Foto: Rolf Sundh


Rally-SM får inte tappa sin öppenhet och trevliga atmosfär. Foto: Eric Lindgren

Rally som har skapat svenska folkhjältar som ”Karlsson på taket”, Stig Blomqvist, Björn Waldegård, Ove ”Påven” Andersson, Per Eklund m fl har de senaste åren fört en tynande tillvaro. Alltför många kockar har skapat en soppa som gjort att dagens rally-SM endast har uppmärksammats av de närmast sörjande. För den breda allmänheten är svensk rallysport bara Svenska Rallyt och på senare år även Midnattssolsrallyt. Efter år av vanskötsel finns det nu en optimism för rally-SMs framtid då organisationen bakom Svenska Rallyt tar över rally-SM. För dem gäller det dock att nu skapa en produkt som attraherar utövare, sponsorer, publik och media.

De nya arrangörerna bakom rally-SM har sagt att man vill att rally-SM ska vara en ”light-version” av rally-VM. I rally-VM bygger man upp ett område med serviceplats, VIP-hospitality och plats för betalande åskådare. En farlig väg för rally-SM är dock om man blir ytterligare ett sportarrangemang där man tror sig veta att VIP-gäster och företag vill ha bekvämlighet och plasttält. Rally-SM ska inte bli en dålig kopia av andra publikarrangemang utan ta vara på sin unika särart, och ge besökaren en upplevelse som man inte hittar någon annanstans.

Rally har den fördelen att man inte behöver en arena utan där det finns lämpliga vägar kan rally köras. Det här innebär att för kommuner som saknar en större arena eller en racerbana och vill ha ett stort sportevenemang till stan, är rally-SM en perfekt event att härbärgera. Detta förutsätter dock att det finns klara direktiv från rallyorganisationen vad som krävs för att få arrangera en SM-deltävling i form av marknadsföring, logistik och lämpliga aktiviteter på ”gator & torg”. Idag krävs det inget av den arrangerande orten och evenemanget noteras inte av den breda massan.

En del av rally är att få följa arbetet med tävlingsbilarna på serviceplatserna. Det är ett skådespel när skitiga och trasiga bilar ska kontrolleras och repareras. Att få uppleva stress, dramatik, sorg och lycka ska vara en del av upplevelsen för publik och VIP-gäster. Att göra rally för polerat och skilja de olika kategorierna av åskådarna åt vore ett kraftigt missgrepp.

Rally ska vara en unik upplevelse och fördelen med sporten är att man även kommer ut i skog och mark. Precis som t ex jakt, bergsklättring och fjällvandring erbjuder rally något speciellt. Den speciella upplevelsen i skogen med likasinnade förutsätter rätt klädsel och tillbehör. Att ha med sig matsäck och få tillbringa några timmar i vacker natur är något som tilltalar både gammal och ung. Låt inte rally bli en bekväm arenasport med allt serverat på en serviceplats, utan låt skogen vara skogen och låt krogen få vara på krogen.

Idag finns det alltför många klasser i rally-SM. Börja med att köra en 4-hjulsdriven och en 2-hjulsdriven klass i SM och basera dessa på ett reglemente med standardbilar. Dessa klasser ska även harmoniera med de klasser som körs i rally-VM för att deltagare i SM ska kunna tävla internationellt. Det ska vara samma beteckningar på klasserna som i rally-VM, dagens ”hempulade” namn på rallyklasserna känns pinsamma för ett SM-evenemang. Till varje deltävling kan man göra som i STCC, ha supportklasser som får gästspela som komplement till de båda SM-klasserna.

Idag är det mycket viktigt att SM-tävlingar sänds på TV för att bli uppmärksammade och rally är en sport som gör sig mycket bra i detta media, något som sändningarna från rally-VM har visat. Dessutom måste en SM-serie ha en hemsida som paketerar sporten på ett snyggt och informativt sätt. Tiden är förbi när resultat kan publiceras veckan efter evenemanget.

Rally-SM har en given plats i den svenska folksjälen och rätt paketerat samt genomfört blir dessa evenemang ett bra komplement till STCC och rallycross. Men försök inte bli en kopia utan satsa på att rally-SM ska bli en upplevelse för den som gillar äventyr, att komma ut i skogen och som gillar motorsport.

Av Eric Lindgren










Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport