Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Goodwood ger verkligen racingpubliken vad den vill ha och förarna ger allt - del 3


Det sparas inte på de gamla rariterna. Denna Maserati behöver dock en rejäl översyn efter årets Goodwood.


Damer i päls och män i kavaj och slips samt tidstypiska overaller är det som gäller i den överskådliga depån.

Lördagen började med några glas skumpa i den inspirerande miljön där även solen värmde skönt. Om fredagen bestod av långa vandringar i depån och träningskörningar på banan, skulle det nu bli race. I depån var aktiviteten febril och tänka sig man klarade sig utan stora trailers och annat som numera är standard i Sverige. I den del av depån där de exklusivaste bilarna fanns var det strict dresscode där männen skulle ha kavaj och slips eller tidstypisk overall. Man fick inte ha jeans och kvinnorna fick inte ha shorts - "Smartly dressed" är vad som gäller.


I det första loppet utmanades Jochen Mass i en Merca 300 SL "måsvinge" av en lokal hjälte i en Austin Healy 3000. Trots att den senare gjorde en 360 graders snurrning, körde han ikapp tysken och lyckades vinna. Härlig racing mellan olika biltyper i toppen där utgången var oviss.

I S:t Marys Trophy, klassen för standardbilar, var det ännu mer spännande där kampen stod mellan Tom Kristensson i en Ford Galaxi mot Framk Stippler i en Alfa GTA. Johnny Cecotto var även med bra i början med en BMW, men det var den 9-faldiga Le Mans vinnaren som tog målflaggan först. Notabelt äver även de snabba hundkojorna som blev ifrånåkta på rakorna men tog in 20 meter i kurvorna på de stora Fordarna.

Den enda enhetsklassen var den med ett 30-tal Ford GT40 och här var Kenny Bräck med i det segrande teamet. Här kördes det friskt och det festliga var att de F1-gubbar som var med i form av Adrian Newey och Christian Horner som man normalt inte ser köra, hängde med så bra i toppen. Bräck delade f ö bil med Newey. Längre bak i fältet var inte "motivationen lika hög" och faktum var att efter ett tag blev det lite trist att se samma typ av bilar snurra runt på banan. Kampen mellan olika biltyper i de andra klasserna betydligt mer intressant.




I klassen för GT-bilar kördes det stenhårt med dyrgripar som borde stå på museum istället för att plågas på en racerbana. En mycket dyr Maserati skrotades ordentligt - bild 1 senaste bildgalleriet visar hur bilen såg ut innan smällen och bildgalleriet avslutas resultatet av en högfartssnurrning med tillhörande smäll i jordvallen. Det var en hel del "moments" där förarna lyckades klara sig men en hundkoja rullade 3.5 varv och det blev en del skrot så det är inte några uppvisningar när det tävlas på den snabba banan som har vissa likheter med Falkenbergsbanan.

Om standard- och sportbilarna imponerade så var modet hos de som körde gamla formelbilar utan störtbågar, bälten etc ska man kanske säga fascinerande. Här prutades inte heller när man körde och här var ljudet en stor del av upplevelsen. Synd att det inte var med någon BRM V16 men det var några gamla F1:or som lät underbart. F ö fick jag reda på av en trevlig engelsman som tävlade med en "Frogeye" att det är 105 dB som gäller på trackdays i UK.

Nöjda med dagen blev det återfärd till Brighton där en trevlig middag "i glada vänners lag" som vanligt väntade inför söndagens race och hemfärd.

Av Eric Lindgren





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport