Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Allt svenskt hopp försvann samtidigt i Le Mans 1970


Eje Elgh här tillsammans med Rob Gustavsson t h har kört 10 Le Mans. 1993 kom han 6:a.


Reine Wisell hade ingen lycka med sig i Le Mans 1970. Reine tvåa från vänster på bilden från Stockholms Bilsalong 1985.

Le Mans-loppet 1970 skulle bli en kamp mellan Porsche 917 och Ferrari 512 S. Porsche ställde upp med åtta 917 och Ferrari med elva 512 S-bilar. Joakim Bonnier körde tillsammans med Reine Wisell en Ferarri 512 S ägd av privatstallet Scuderias Fillipinettis. Ronnie Peterson körde för Ferraris fabriksstall tillsammans med Derek Bell.


Efter två timmar försvann samtidigt fyra Ferraribilar och alla svenska förare vid ett och samma tillfälle. Reine Wisell som körde låg bakom Larousse som spred olja från växellådan på Reines vindruta. När han satte på vindrutetorkaren blir det alldeles grått eftersom man glömt att fylla på vatten. Han tvingas sänka farten och Clay Reggazoni kommer bakom ett backkrön i full fart och ser inte Reines bil utan kör rakt in i den och därefter kommer Mikes Park och kör in i Reggazonis bil. I samband med detta kommer Derek Bell som kör tillsammans med Ronnie och övervarvar motorn i den röra som uppkommer. En av bilarna börjar brinna. Ett snabbt funktionärsarbete gör att ingen blir skadad men fyra Ferraribilar försvinner och därmed också de tre svenska förarna. På tre första platserna i tävlingen återfinns Porsche 917.



Ronnie Petersson på Le Mans

Ronnie Petersson enda start på Le Mans var det oturliga loppet 1970 då samtliga svenskar och större delen av Ferraristallet försvann i en enda krasch. Hans fokus var formel 1 men gjorde flera fina insatser i sportvagnstävlingar. År 1972 kontrakterades han av Ferrarifabriken att köra en Ferrari 312 grupp 5 prototyp. Tillsammans med Tim Schenken startade han i nio klassiska sportvagnslopp. Det resulterade i bl.a. två första och tre andraplaceringar. De var också anmälda till Le Mans 1972 men Ferrari drog tillbaka sin anmälan eftersom de redan hade tagit hem VM-titeln för sportvagnar. Det fanns de som menade att de drog sig ur för att de var chanslösa mot Matra på Le Mans.

SAAB blir Sambo

1979 fanns en SAAB Turbo anmäld till Le Mans med den schweziske föraren Heinz Schulthess. Anmälan blev inte accepterad men han återkom med en anmälan till tävlingen 1980. Då blev bilen noterad som reserv. Dessutom fanns också att rallyförarna Stig Blomqvist och Ola Strömberg anmälda som förare till detta ekipage. Bilen kallades Sambo Turbo och baserades på en Lamborghini Urraco med en SAAB Turbo motor. Bilen deltog inte i kvalificeringen och följaktligen inte heller i loppet.

Allt klart för start men…..

1984 fanns ett ekipage i Le Mans med helsvensk förarbesättningen. Eje Elgh och Stanley Dickens delade på styrningen av en Dome RC 83 med Cosworth motor. För Stanley Dicken var det debut och för Eje Elg var det andra starten i Le Mans. Kvalificeringen gick bra och de noterade 21.a tid. Allt var klart men på träningen före loppet råkar man ut för en olycka med bilen och kan inte ställa upp. Eje Elgh kom att bli en av våra mer rutinerade Le Mansförare med sammanlagt 10 starter varav fem fullföljda. Hans bästa placering var en 6:e plats år 1993.

Även i sitt andra försök på Le Mans 1985 drabbades Stanley Dickens av otur då han och rallycrossföraren Martin Schanche drabbades av motorproblem i sin Strandell Porsche innan starten och kunde inte starta. Stanley Dickens fick dock sedan en mer lyckosam utdelning på Le Mans med segern 1989 och en tredjeplats 1988.

Att starta men inte få köra

1987 var både Eje Elgh och Stanley Dickens anmälda i olika bilar till Le Mans. Båda bilarna bröt tidigt så att ingen av dem hann köra sitt pass. Men i all statistik finns de med som startande utan att ha kört en meter i loppet.

Mest, bäst och äldst

Stefan Johansson debuterade på Le Mans 1983 men fanns också med 25 år senare år 2008. Med 14 starter är han den svensk som startat i flest lopp och med en seger, en tredjeplats och två 5.e och 6:e platser är han framgångsrikas av de svenska förarna. När han gjorde sin första start var han i början av sin F 1-karriär men det är från 1990 när hans F 1-karriär var över som han tävlat flitigast på Le Mans och haft de största framgångarna.

Fjärde och sista avsnittet av denna artikelserie kommer den 6/11

Av Ingvar Sjögren










Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport