Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Kunskapen om motorsport i styrelserummen måste öka


"Hacke" har tävlade en hel del med sin Porsche 911 RSR-73...Foto: Bo Lindman


...och har varit coach på Ringen. Foto: Eric Lindgren

Hans-Erik Andersson är mest känd som koncernchefen som fick förtroendet att städa upp i försäkringsbolaget Skandia efter de omtalade skandalerna i bolaget i början av seklet. Hans-Erik lämnade Skandia när bolaget såldes till Old Mutual och är idag verksam i olika börsbolags styrelser Han är även en sann racingentusiast som har ägt sin drömbil och som har kört fler varv än de flesta på Nürburgrings nordslinga. ”Hacke”, som han kallas i de inre kretsarna, är sedan många år även coach för den svenska gruppen på Scuderia Hanseats förarkurser på Ringen.


- Jag började köra på bana på 80-talet och då var det under rätt enkla omständigheter, berättar Hacke. När jag bodde i England under 90-talet blev det på en betydligt högre nivå, då klubbracing där är synnerligen utvecklad. Det är stora startfält och hård konkurrens, vilket har inneburit att Porsche t ex som sponsrar även klubbracing i England har hård koll på bilarna så att dessa följer reglementet. Efter varje tävling efterbesiktigar Porsche några ekipage för att ingen ska kunna ”sticka iväg”. För att få upp speeden engagerade jag Mike Jordan, välkänd engelsk GT- och BTCC-förare och sextimmarspass med honom där man knappt fick ta en paus gjorde resultat. Förutom klubbracing har jag bl a kört 24-timmars på Nürburgring med en sjundeplats totalt 2002 som bästa resultat. För mig är det Porsche som gäller, både för att grejorna håller och för att det är en utmaning att ratta en 911:a på gränsen.

Hur stor fråga är sponsring i styrelserummen?

- Jag vill påstå att sponsring är en ickefråga i styrelserummen. Beslut om sponsring tas av den operativa organisationen, i regel företagets marknads- eller PR-avdelning. Sponsring ska följa företagets policy när det gäller t ex profilering och vara ett sätt att marknadsföra bolaget samt etablera nya och förstärka befintliga kundkontakter . Idag är sponsring dessutom i hög utsträckning en fråga om rätt image där inte minst miljötänkande är mycket viktigt. Sponsring av vanliga sporter når normalt ej styrelsen utom då det är mycket stora satsningar, medan sporter som anses farliga eller nya koncept som kan uppfattas som kontroversiella i särskilda fall kan diskuteras på ett styrelsemöte.

Hur är kunskapen om motorsport bland styrelseledamöterna?

- Tyvärr måste jag säga att kunskapen om motorsport är mycket låg och många vet inte skillnad på rally och racing. Det finns en tro på att motorsport är något som uppfattas som en farlig sport i stugorna och Ronnie Peterssons död 1978 och skriverierna därefter kommer många fortfarande ihåg. När det gäller motorsport är det mycket som måste förklaras, vilket inte behövs när det gäller andra stora sporter som fotboll, tennis och golf. I England och Tyskland är det betydligt enklare - där vet man att motorsport är stort och att eventen i samband med biltävlingar är något som går att räkna hem, både ur ett ekonomiskt och ur ett marknadsmässigt perspektiv. I England är racing kultur precis som cricket, rugby och fotboll.


Många förare saknar tyvärr erfarenhet av marknadsföring och försäljning

- Jag får en hel del påstötningar från förare, men det är inte min roll att fatta beslut om sponsring i de bolag jag är verksam. Det som är positivt är att många unga förare har blivit duktiga på att presentera sig och sin satsning. Man är duktig på att t ex göra egna hemsidor. Det man delvis saknar är erfarenhet av att förstå vad företagen vill ha. Sponsring är ingen välgörenhet utan ska vara koncept som fungerar både internt och externt. Satsningen ska gå att räkna hem och det är viktigt att det hela stämmer med företagets image och profil. Det som imponerar på mig är de team och förare som har kunnat behålla sina samarbetspartners under en längre period, 5-10 år, vilket visar att man lyssnar på företagets önskemål och har levererat värde. Motsatsen är de team och förare som inte lyssnar av utan bara kör på med samma koncept till alla utan att förstå vad företaget behöver.

Nürburgring är banornas bana och här finns allt samlat

- ”Ringen” är för mig, och många andra entusiaster, racerbanan som har allt. Här finns alla världens banors svårigheter och utmaningar på ett och samma ställe. Med en höjdskillnad på 300 meter och två mils längd är den klassiska ”Nordschleife” en utmaning för alla förare, såväl proffs som amatörer. Sedan 1991 har jag haft förmånen att vara coach för den svenska gruppen som deltar i Scuderia Hanseats förarkurser som körs i maj och augusti varje år. Under några dagar tränas deltagarna av erfarna förare för att i ett avslutningsprov få visa sina färdigheter där deltagarna startar en och en och kör ett varv och blir bedömda av oss instruktörer på ett 25-tal ställen. Det som är unikt med dessa kurser är att banan är indelad i nio olika sektioner som man då får noggrann genomgång av och som därefter tränas ett antal gånger under 1½ timme per sektion. Som coach är det min uppgift att hålla ihop gruppen, förmedla kunskap och se till att alla trivs (brukar inte vara något problem!). Vi coacher skjutsar gärna deltagarna i deras egna bilar och tipsar om rätt spårval och vad man kan förbättra. Tyvärr har kursen blivit rätt dyr och det mesta har trappats upp. Ifjol bestod min grupp t ex av 24 Porschar, en Ferrari 430 och en Mitsubishi Evo IV.

Vilka bilar funkar bäst på Ringen?

Nürburgring är en förarbana där en duktig förare i en motorsvag bil alltid är snabbare än en nybörjare i en snabb bil. Något som debutanter i snabba bilar många gånger chockas av när fullblodet man rattar blir frånåkt av småbilar och kombibilar. För nybörjaren är VW Golf GTI, eller motsvarande typ av bil, helt tillräckligt att börja med och så har det varit sedan jag började köra på Ringen på 80-talet. När man hittar runt banan och har ett hyggligt hum om hur kurvkombinationerna ska tas, vilket för de flesta brukar ta 1-2 kurser, är en bil typ BMW M3 ett bra alternativ. För den som kan banan och vill ha både utmaning och en bil som håller för att köra hårt med, är Porsches GT3 den optimala bilen. För 10 år sedan var BMW M3 mycket populär men idag är det Porsche som åter dominerar på kurserna. För en sann entusiast är några varv på Ringen ett måste och för oss Ringenrävar är ett år utan besök i Eiffelbergen otänkbart.

Av Eric Lindgren







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport