Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

It´s rolling sa Stig Andervang till en förtvivlad stallchef - del 2


Båtar är ett av Stigs intressen idag. Här med en pokal modell större.


Med en Nissan 350Z utklassade Stig konkurrenterna 2010, efter 17 års uppehåll...

Stig Andervang från Fritsla utanför Borås tog sig hela vägen till att bli rallyproffs hos Ford. Stig satsade allt han hade för att nå sitt mål och drog sig inte för att sova på en parkbänk för att ha råd att tävla. Det krävdes dock kartläsare av det rätta virket för att våga äntra högerstolen. Att takterna sitter kvar visade Stig ifjol när han efter 17 år gjorde comeback i Holland. Han vann givetvis och utklassade konkurrenterna. 1982 körde han RAC-rallyt och här följer del 2 i berättelsen om Stig.

IT´S ROLLING SA STIG
- “It´s rolling”, var hans kommentar och det var bara för serviceteamet att göra bilen stridsduglig. Kartläsaren tvingade han in i bilen och sedan bar det av igen. Med den modifierade bakdelen var Escorten ännu smidigare att ratta och ekipaget noterades för den ena topptiden efter den andra. Kartläsaren var dock fortfarande livrädd, speciellt när Stig spottade i handskarna på sträckorna. Han uttryckte snyftande till teamet att ”That man is crazy” och syftade på den lågmälde Stig. Teamet imponerades dock av Stigs satsning, som resulterade i bl a en sträckseger före Ari Vatanen det blev till slut en hygglig totalplacering strax utanför topp tio. Stig hade även fått valuta för hyresbeloppet då man i stort sett hade gjort av med samtliga reservdelar som ingick i paketet.


SOV PÅ PARKBÄNK I FINLAND
När Stig skulle köra det finska VM-rallyt var det som vanligt knapert om pengar. Mammas medskickade pengar till nya kläder hade gått till däck och hotell var för dyrt. Stig och kartisen turades om att sova växelvis i träningsbilen och på en parkbänk. Vid ett annat tillfälle sov man i en container.


FABRIKSFÖRARE FÖR FORD
I mitten av 80-talet hade Ford fått upp ögonen för den hårdgasande svensken och han fick förtroen¬det att ratta den helt nya Ford RS 200. Stig tävlade även för det holländska fabriksteamet där han blev holländsk mästare 1986. När Stig skulle hämta priset i Holland blev han inte insläppt i landet då tullpolisen tyckte han såg ut som en luffare. Fordteamet fick komma och förklara att man hade haffat en mästare. Ett annat minne är när man körde rally i Himalaya, där inga säkerhetsbälten behövdes utan det var fallskärm som gällde om man åkte av. Plus att det strök ilskna tigrar runt serviceplatserna.

KÖR SOM KÄRRINGAR
Stig tävlade därefter med Ford Escort och sedan Ford Sierra. 2002 gjorde han ett inhopp som racerförare i Camaro Cup. Stig tyckte att “racerförarna körde som kärringar” och racerförarna undrade vad som drabbat dem. 2010 ordnade hans gamle holländske kartläsare en styrning i Tulpanrallyt i enhetsklassen Nissan 350Z. Hur det gick? Jo, Stig vann klassen med tre minuter efter att värste konkurrenten hade kört ner i en kanal efter att ha pressats hårt av Stig.

Av Eric Lindgren







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport