Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Intresset för entusiastfordon ökar när motorsporten krisar - Erics blogg


Dottern hade en kul kväll tillsammans med de trevliga grabbarna från Malung


Övertecknad tillsammans med Chrysler 300:an med "dotterns" Dodge i bakgrunden.

I helgen var det Power Meet i Västerås med 10 000 entusiastbilar på plats samtidigt som det kördes EM i rallycross i Höljes med närmare 30 000 åskådare. Två succéarrangemang där Power Meet har körts i 36 säsonger och Höljes med 150 invånare har körts i närmare 30 år. "Fest" i flera dagar och en god stämning är det som är gemensamt för de båda arrangemangen, samt ett intresse för fordon på fyra hjul. I helgen kördes även något slags rally-SM under SM-veckan där man snackar om succé med endast 3 500 åskådare...


Den hästintresserade dottern och jag åkte till Västerås i torsdags. För henne var det premiär medan det för mig nog var tionde gången jag besökte den gigantiska träffen som Power Meet har blivit.

På plats i Västerås parkerade vi hundkojan bland entusiastbilarna på flygfältet och träffade "Kjelle Power" som arrangerar dessa bilträffar sedan starten i Anderstorp för 36 år sedan. Kjelle känner jag sedan tiden med dragracingfolkan och han är likt mig en entusiast med ett brett intresse för olika typer av fordon. Både Kjelle och jag delar uppfattningen att motorsport bara handlar om pengar idag och hur jobbigt det är att träffa förare och team som håller på med något som man inte har råd med. När det gäller USA-bilar är det en helt annan avslappnad attityd där folk med bilar för 30 000 umgås och förbrödras med ägare till bilar i miljonklassen. Här är det aldrig tjat om stålar då hobbyn kan utövas på alla nivåer och man har lika kul oavsett prislapp på sitt fordon.


Kjelle är som sagt allätare och har kört en hel del trackdays med olika bilar, bla en Radical. Han arrangerade även Power No Bullshit Raceday på Ljungbyhed i våras med en sällsam blandning av raggarbilar, hot rods, muskelbilar, Porschar, Ferraris, japanska raketer med 4-hjulsdrift, Vipers, Corvetter o Mustanger, coola hembyggen, driftingbilar med mera. Arrangemanget var en stor succé och önskemålet från Kjelle var att bilarna som tävlade körde utan ljuddämpare...

Kjelle berättade även om sitt Le Mans-projekt där man har för avsikt att ställa upp med en Radical SR8 så det här är en man med många strängar på sin lyra, till skillnad mot många i STCC-depån och i pressrummet som aldrig har provat att "spänna bågen" och genomföra något eget större projekt.

Efter mötet med Kjelle knallade dottern och jag runt på den gigantiska marknadsgatan innan vi träffade kamraterna från Big Wheels. Vår ankomst var annonserad och dottern fick många erbjudanden om att köra, men hon var "listad" att köra en Dodge coupe som ett par unga grabbar från Malung åkte i. Det bar därefter av till Scandic i Västerås där jag parkerade hundkojan och satte mig bakom ratten i en Chrysler 300 C cabriolet, medan dottern rattade Dodgen. Chryslern kändes lite "tajtare" än den Cadillac Eldorado Biarritz jag rattade ifjol och med ägaren nöjt festande i framsätet började kvällens crusande. Mycket bilar och folk längs vägen och varvet som kunde vara 7-8 km tog hela 2 timmar att avverka.

Under andra cruisingvarvet hade jag en framgångsrik företagare från Småland med mig i Chryslern, han hade f ö en likadan bil fast röd som körde framför oss. Han är en av dem som kan kallas "raggartransvestiter" och tillhör gruppen framgångsrika företagare som sadlar om från att vara direktörer i veckorna till att bli "helgraggare" med skinnväst och grogg i näven på helgerna. I garaget finns en mängd rariteter där varje bil kostar som en Ferrari eller Lamborghini, men det är roligare att vara "raggare" än att bli klassad som "gottställtare" tycker man.

Vi fortsatte att cruisa på var sitt håll men vid 1-tiden hade jag fått nog medans dottern hade inga planer på att sluta köra. Men allt kul har ett slut och färden mot kåken på landet kunde påbörjas och vi var hemma vid 3-tiden. Till nästa år ska dottern försöka få med sig några kompisar som även de skulle få ratta jänkare och t o m den luttrade hustrun ville köra "raggarbil" - förutsatt att jag inte åkte med i samma bil...

Fest, mycket folk, variation av bilar och människotyper samt en avslappnad generös stämning utan "VIP-tält" och annat är det som gör att folk återkommer till både Power Meet och Höljes. Bilder från Power Meet finns i senaste bildarkivet.





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport