Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Hur kan man göra rally-SM mer publikvänligt?


Rally är ett sätt att umgås i skogen...Foto: Martin Merell


...och en fartupplevelse. Foto: Martin Merell

Rally är för den frälste en livsstil, medan ett besök för den oinvigde kan bli en engångshändelse. Rallyfantasten vet var man ska stå i skogen, man är påläst och har full koll. Förstagångsbesökaren parkerar på fel plats, har därefter en lång och mödosam promenad framför sig. Väl framme, som kan vara i ett vägbyte där man bara kan se rallybilarna i några sekunder, kan väntan bli lång och tråkig innan första bil dyker upp. Är vädret dåligt och man dessutom är fel klädd plus att man har tagit med sig några barn kan besöket i rallyskogen bli något man inte vill uppleva igen.



VM-rallyt Rally Sweden har dragit storpublik till Värmlandsskogarna medan rally-SM, med några undantag, enbart har samlat de riktiga rallyentusiasterna på senare år. Nu ska återigen rally-SM bli något att räkna med. För vilken gång i ordningen vet jag inte då den ena arrangören efter den andre har försökt för att sedan ge upp.

För att den breda massan ska hitta till rallyskogen, och därefter vilja komma tillbaka, krävs det nytänkande av motorklubbar och arrangören av rally-SM. Det primära är att man underlättar för dem som inte är så vana vid att vistas i skog och mark, samt inte är uppväxta med rally. Det kommer att köras specialsträckor på travbanor och motorbanor där det finns logistik och faciliteter, men rally ska även upplevas i skogen och det är där slaget om publiken kommer att avgöras.


För arrangören är det viktigt att kunna hänvisa till publikplatser ute i skogen där rally kommer till sin rätt. Man bör kunna se bilarna i full fart för att förstå vad sporten handlar om. På publikplatsen kan man tillhandahålla en grillplats där man kan sälja korv, hamburgare etc. Är det möjligt samt att man väntar mycket publik kan det vara vettigt att ha en högtalaranläggning med rallyradio samt även en speaker som rapporterar vad som händer i tävlingen. För den yngre generationen med sämre tålamod gäller det att kunna göra väntan kortare. Att vänta i rallyskogen går oftast inte att undvika, och då kan en tipspromenad vara en lämplig sysselsättning för både ung och gammal.
I marknadsföringen före tävlingen och i programbladet bör man informera om lämplig klädsel, vintertid är varma kläder som långkalsonger och rätt fotbeklädnad en självklarhet men inte för alla har det visat sig. Sommartid bör man kunna ha möjlighet att sitta och sådan utrustning bör kunna tillhandahållas vid rallyhögkvarteret. Om man inte har möjlighet att erbjuda vettig förtäring kan man anlita en mästerkock för att få tips på hur man ska kunna packa matsäckskorgen. Dessa recept ska finnas på nätet samt att man tar fram en liten handbok med tips och tricks för den optimala rallyupplevelsen. Lite som Kalle Ankas ”Gröngölingarnas handbok” som fanns förr.

De parkeringsplatser som publiken hänvisas till ska ligga på vettigt gångavstånd till publikplatsen och det är viktigt att information finns om hur långt det är kvar längs vägen. Många gånger har man fått information om att det är ”bara någon kilometer kvar” och sedan visar det sig att det är en halvmil att gå. Sådan felaktig information är en riktig humörsänkare för många och hamnar man dessutom på fel plats i skogen blir rally inte den upplevelse som ger mersmak.

På serviceplatserna är det viktigt att publiken får komma nära teamen för att kunna se stressen och arbetet med att få bilen i stridsdugligt skick igen, eller se när man gör en rutinservice. Vissa team skulle även kunna ha en speaker som kan berätta om vad som händer på serviceplatsen. För att nå en ny och större publik måste Rally-SM erbjuda något annat än vad ett besök på racerbanan innebär. Det får gärna vara lite strapatser bara det finns klar information om avstånd, tidsschema och annat väsentligt. Och det gäller att få folk att inse att skogen är skogen och krogen är krogen. Att få uppleva natur och fart vid Skogstjärnen ska vara målet, ”Skogsstjärnan” ska man kunna klara sig utan…

Av Eric Lindgren

P.S. F ö har "Stora torget" som startplats spelat ut sin roll i de flesta svenska städer. Folket samt de välkända företagen med kända varumärken finns i köpcentren utanför stadskärnan. Bättre att rally-SM syns där folket finns istället för att försöka få folk att komma till ett öde torg.






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport