Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Legend Cars på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
73 st bilder
STCC på Solvalla 2017 av Magnus Jakobsson
46 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen till välbetald fabriksförare för Ford


Tänk att få rulla in på serviceplatsen som välbetalt rallyproffs och mekanikerna kastar sig över bilen. De har både reservdelar och kunskap för att fixa det mesta. För Stig Andervang innebar det bl a att mekanikerna bytte växellåda på Ford RS 200 på åtta minuter. Foto: Teambild.se

Drömmen om att bli ett välbetalt proffs är kanske inte det som driver alla rallyförare, men tanken finns nog där när resultaten börjar komma. Få lyckas dock ta sig hela vägen och idag verkar det svårare än någonsin att vara svensk och få chansen att utmana världseliten i VM-sammanhang. På 60- och 70-talet och ända in på 80-talet dominerades rallysporten av nordiska förare. Nu är det annorlunda och förare som Carlos Sainz, Sebastian Loeb m fl har satt nationer som Spanien och Frankrike på rallykartan. Finland har fortfarande en förmåga att leverera den ena toppföraren efter den andre i rally. Detta beroende på att man har en tradition av att hjälpa fram nya talanger. Satsningar som även varit lyckosamma ekonomiskt för de finska mentorerna.


En svensk som lyckades ta sig hela vägen till en fabriksstyrning i rally är Stig Andervang. Stig hade snabbheten, envisheten och en förmåga att kunna vända på slantarna när det gick tungt. Stigs framfart började i en Volvo Amazon, fortsatte i en Ford Escort och därefter blev han proffs för Ford och holländsk mästare 1986. Stig Andervang blev känd som en hårding av rang som körde bredare, satsade hårdare och fick kartläsarna att gråta av skräck.

EN HÄFTIG SPORT
Stig Andervangs intresse för rally startade när han i yngre tonåren såg en rallytävling där det ena ekipaget efter det andra hamnade i diket. Stig tyckte att det var en häftig sport som han nog skulle satsa på. Med kamraters hjälp gjorde man i ordning en Volvo Amazon och sedan gick det undan. Både i skogen men även med hans förarkarriär. Amazonen byttes därefter till en Ford Escort och Stig tillhörde nu de unga lovande svenska rallyförarna.




SOV PÅ PARKBÄNK I FINLAND
När Stig skulle köra det finska VM-rallyt var det som vanligt knapert om pengar. Mammas medskickade pengar till nya kläder hade gått till däck och hotell var för dyrt. Stig och kartisen turades om att sova växelvis i träningsbilen och på en parkbänk. Vid ett annat tillfälle sov man i en container.

FABRIKSFÖRARE FÖR FORD
I mitten av 80-talet hade Ford fått upp ögonen för den hårdgasande svensken och han fick förtroendet att ratta den helt nya Ford RS 200. Stig tävlade även för det holländska fabriksteamet där han blev holländsk mästare 1986. När Stig skulle hämta priset i Holland blev han inte insläppt i landet då tullpolisen tyckte han såg ut som en luffare. Fordteamet fick komma och förklara att man hade haffat en holländsk rallymästare. Ett annat minne är när man körde rally i Himalaya, där inga säkerhetsbälten behövdes utan det var fallskärm som gällde om man åkte av. Plus att det strök ilskna tigrar runt serviceplatserna.

Av Eric Lindgren





Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport