Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Mingelbilder från STCC på Solvalla 2017 av Eric Lindgren
51 st bilder
Resan till Nürburgring med Volvo 745 GLT 1989
27 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

Vem ersätter biltillverkarna i motorsport?


Konsumentföretag som MER och...


...OK höll motor-Sverige under armarna förr.

Under en lång period har ju biltillverkarna ökat sitt engagemang i bilsporten. I slutet av högkonjunkturen började andra signaler skickas ut, kanske mest i rallyvärlden. Nu har den avkylda världsekonomin gjort att fler biltillverkare drar ned eller avslutar sina engagemang av såväl ekonomiska, som affärspolitiska skäl. Kanske tidpunkten för Max idéer därför är mycket väl vald?


Men även om man lyckas skapa reglementen som minskar motorsportens direkta behov av en högst engagerad och involverad fordonsindustri, så kommer bilsport på elitnivå ändå att vara rejält resurskrävande. Om bilindustrins incitament att engagera sig, minskar rimligtvis även det ekonomiska stödet därifrån. Vilka nya affärsintressenter och sponsorer förväntas fylla upp efter fordonsindustrin? På sikt kanske konsumentvarusektorn återkommer i sponsorsammanhang på högre nivå? Läkemedel? Kanske även industrins underleverantörer och den för tillfället däckade finansbranschen får en ännu viktigare roll att spela?

Kan inte låta bli att tänka på 70-talets racing SM, där bilarna hette MER-BMW, Västkuststugan-Porsche, STP-Capri, Mennen-Camaro, Topcon-Alfa, och Fjord-Escort. Det var idel konsumentproduktföretag som höll racingsverige under armarna på SM-nivå då. Kanske är det detta vi måste ta oss tillbaka till? Enklare teknisk nivå, där teamen med egna sponsoresurser klarar av att både utveckla och underhålla en racerbil, utan en tillverkares direkta stöd. Det skulle ju i varje fall underlätta på nationell nivå och i den nationella karriärstegen.
På nationell nivå skulle jag vilja se tre nivåer standardbilsracing: JTCC-NTCC-STCC. JTCC som idag ungefär, men med bättre kostnadsbegränsningar på komponentnivå. En renodlad ungdoms och instegsklass.

NTCC Där N står för national, den 2 litersklass jag beskrivit tidigare i forumet utan åldersfixering uppåt eller nedåt. Ska vara dels ett rimligt steg på vägen till högsta divisionen, dels tillräckligt bra för de som vill stanna på en rimlig, men tillräckligt hög nivå.

STCC som idag Elitklassen, men med betydligt mer underhållande vagnsmaterial. Gärna lite hårigare rakt igenom, men med hög kostnadskontroll genom enhetskomponenter. Motor vet jag inte om man ska ha enhetsreglemente för, eller styra tekniknivån inom vissa givna ramar?

Men hur skulle det funka på internationell elitnivå? Troligen utmärkt där också med rätt koncept. Helt klart är att det är läge för att tänka helt annorlunda i utvecklingen av bilsporten. Att gå i samma spår som de senaste 15-20 åren leder nog inte utvecklingen framåt så värst mycket. Sedan tycker nog jag personligen att kungaklassen Formel 1 inte för bli för mycket enhetsklass. men gärna ett koncept som gör att fler team, även utan biltillverkarkoppling kan vara med på rimligt lika villkor. F2 och F3 kan vara mera enhetsbaserat, men framförallt måste deras motorreglementen motsvara detta århundrade lite bättre än vad som nu är fallet.

Om WTCC ska vara mer enhetsbaserat måste man nog lyfta den allmänna teknik och prestandanivån för att det ska vara publikt och medialt intressant. Inte lika extremt som DTM, men lite åt det hållet. Kanske gamla avsomnade V8 Star var rätt koncept, men i fel tid? Eller är det dags för en modern upplaga av vildvuxna och fria Gr5 men med hårt kostnadskontroll, genom förbud för alltför extrema komponenter och motorer? Men det mest spännande blir nog trots allt att se vilka aktörer som tar över på sponsorsidan om biltillverkarnas engagemang minskar ytterligare.

Av Bo Lindman







Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/stig_stor.jpg


Annons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport