Svartamasken.com - Logotype

Senaste bilderna

Midnattssolsrallyt 2017 - Fina bilder av Magnus Jakobsson
152 st bilder
Fina bilder från RallyX på Solvalla av Magnus Jakobsson
82 st bilder
Visa alla»

Annons - Test


Artikelarkivet

När SAAB slutade tävla i rally 1980 försvann något viktigt


Motorsport innebär även att bilmärket...Foto: Leif Fredriksson


...får folkkära ambassadörer. Foto: Christer Ljungaeus

SAAB eller rättare sagt NEVS framtid känns fortfarande höljd i dunkel och det är svårt att sia om företaget överlever på lång sikt. I mer än tjugo år har SAAB försökt att bli något att räkna med i bilvärlden, något som i detta fall kallas premium. Under 50- och 60-talet var SAAB förknippat med småbilar som attraherade med en egen form och egna tekniklösningar. Dessutom visade sig bilen vara en vinnare i rallysammanhang. Under 70-talet breddades sortiment med en bredaxlad svensk, SAAB 99. Även 99:an var framgångsrik som rallybil och hade många innovativa konstruktionslösningar. Innan GM tog över lanserades SAAB 900 turbo, en combi coupé som attraherade nya målgrupper.



Under 80-talet skulle SAAB bli något speciellt när GM tog över märket. Det pratades om att SAAB med teknik från bakhjulsdrivna Opel Senator skulle bli en utmanare till BMW och Mercedes. SAAB 9000 lanserades tillsammans med systerbilen FIAT Chroma och sedan har det varit ett enda långt kämpande för SAAB att hitta sin plats i bilvärlden. SAAB 9-5 har lyckats hålla ställningarna i över tio år men till slut har även tiden runnit ut för denna bilvärldens ”Crocodile Dundee”. En krokig resa med varumärket som insats som tog slut med GM som ägare. Victor Muller lyckades därefter bara förlänga märkets dödskamp under en tid. Hur kunde det bli så här?

Samtidigt som SAAB slutade att tävla 1980 började en annan biltillverkare sin resa mot att etablera sig som tillverkare av premiumbilar. Audi slog världen med häpnad och förändrade rallysporten när man presenterade sin Audi Urquattro och introduktionen av fyrhjulsdrift var något som fick SAAB att lägga ner sitt tävlande. Problemet för SAAB med att sluta tävla var inte bara att man avslutade något som givit märket reklam under en lång period, man förlorade även de ambassadörer som blivit idoler i folkhemmet. Stig Blomqvist, Per Eklund och Erik ”Karlsson på taket” var och är fortfarande stora idoler. Men premiumsegmentet lockade för marknadsstrategerna, där fanns både vinstmarginaler och prestige.



Under åren har vi matats med reklam om SAAB som en del av flygteknologin fast SAAB som tillverkare av flygplan för länge sedan är ett separat bolag med andra ägare. När den ansiktslyfta 9-5:an presenterades för några år sedan var det vilddjur i skogen som fick vara kuliss åt den gamla konstruktionen. Sedan kom miljöbränslet E85 som en tillfällig räddning för SAAB men dessa ”miljöbilar” körs för det mesta numera på bensin. En stor satsning häromåret var att appellera till turboarvet igen. Men denna favorit i repris kändes märklig då många bilar numera har turbo och ”en svischande SAAB som blåser förbi en långtradare” känns föga politisk korrekt när fartkameror och vajerräcken manar till en lugnare trafikrytm.

Genom åren har SAAB presenterat flera intressanta konceptbilar som dock har haft föga gemensamt med produktionsbilarna och när SAAB väl har lanserat en ny bil så har den inte skapat den uppståndelse och habegär som exempelvis 99 och 900 turbo gjorde när dessa presenterades. Med tiden har tiden och utslätade bilar utan spetsteknologi blivit SAABs problem och man har blivit lite som ”pojken och vargen” när det snackas nytt under perioden sedan GM tog över verksamheten. GM som f ö börjar likna den ”nakne kjejsaren” om vi håller oss till fablernas värld.

Motorsport kan jämföras med att ha en fysisk person med i ett varumärke för exklusiva kläder. BMW satsade tidigt på motorsport och för dem är F1 och standardbilsracing idag en viktig del av varumärket. Mercedes gjorde uppehåll efter en tragisk olycka i Le Mans på 50-talet, men är sedan en tid djupt involverade i F1 och DTM. Detta p g a att varumärket behövde en sportigare och yngre image då taxi- och direktörsprofilen gjorde att märket började tappa mark. Audi satte en ny standard i rallyvärlden och märket lyckades bli ett etablerat premiummärke tack vare en långsiktig och konsekvent genomförd strategi där motorsport var och är en mycket viktig del. Audi har på senare år haft stora framgångar i DTM och på Le Mans.

När det gäller andra premiumbilar än de tre tyskarna, har Jaguar också haft stora framgångar i racing men här har man likt SAAB varit för konservativa när det gäller produktionsbilarna och inte heller levt upp till köparnas kvalitetskrav. Lexus satsade på att göra den bästa premiumbilen för den amerikanska marknaden och det lyckades man med utan motorsport, även om märket nu riktar sina blickar mot prestanda och motorsport. Cadillac lyckades bli en lyxbil utan motorsport men här har märket tappat mark sedan storhetstiden på 50- och 60-talet.

Med intresse väntar vi nu spänt på vad som händer med NEVS som ska tillverka bilar som inte längre får heta SAAB och om de bilar som man har i portföljen ska nå marknaden. Kommer man att ha rätt produkter och kommer dessa att attrahera en målgrupp som man inte har lyckats nå sedan SAAB Sport & Rally lades ner 1980?

Av Eric Lindgren






Fler artiklar

RSS icon  Prenumerera på Svartamaskens artiklar!




Senaste videoklippet

0/persb.jpg


Annons - Racing Bar TrophyAnnons - SM 11 årAnnons - aktuell motorsport