
När SAAB slutade tävla i rally 1980 försvann något viktigt

Motorsport innebär även att bilmärket...Foto: Leif Fredriksson

...får folkkära ambassadörer. Foto: Christer Ljungaeus
SAAB eller rättare sagt NEVS framtid känns fortfarande höljd i dunkel och det är svårt att sia om företaget överlever på lång sikt. I mer än tjugo år har SAAB försökt att bli något att räkna med i bilvärlden, något som i detta fall kallas premium. Under 50- och 60-talet var SAAB förknippat med småbilar som attraherade med en egen form och egna tekniklösningar. Dessutom visade sig bilen vara en vinnare i rallysammanhang. Under 70-talet breddades sortiment med en bredaxlad svensk, SAAB 99. Även 99:an var framgångsrik som rallybil och hade många innovativa konstruktionslösningar. Innan GM tog över lanserades SAAB 900 turbo, en combi coupé som attraherade nya målgrupper.
Under 80-talet skulle SAAB bli något speciellt när GM tog över märket. Det pratades om att SAAB med teknik från bakhjulsdrivna Opel Senator skulle bli en utmanare till BMW och Mercedes. SAAB 9000 lanserades tillsammans med systerbilen FIAT Chroma och sedan har det varit ett enda långt kämpande för SAAB att hitta sin plats i bilvärlden. SAAB 9-5 har lyckats hålla ställningarna i över tio år men till slut har även tiden runnit ut för denna bilvärldens ”Crocodile Dundee”. En krokig resa med varumärket som insats som tog slut med GM som ägare. Victor Muller lyckades därefter bara förlänga märkets dödskamp under en tid. Hur kunde det bli så här?
Samtidigt som SAAB slutade att tävla 1980 började en annan biltillverkare sin resa mot att etablera sig som tillverkare av premiumbilar. Audi slog världen med häpnad och förändrade rallysporten när man presenterade sin Audi Urquattro och introduktionen av fyrhjulsdrift var något som fick SAAB att lägga ner sitt tävlande. Problemet för SAAB med att sluta tävla var inte bara att man avslutade något som givit märket reklam under en lång period, man förlorade även de ambassadörer som blivit idoler i folkhemmet. Stig Blomqvist, Per Eklund och Erik ”Karlsson på taket” var och är fortfarande stora idoler. Men premiumsegmentet lockade för marknadsstrategerna, där fanns både vinstmarginaler och prestige.
Under åren har vi matats med reklam om SAAB som en del av flygteknologin fast SAAB som tillverkare av flygplan för länge sedan är ett separat bolag med andra ägare. När den ansiktslyfta 9-5:an presenterades för några år sedan var det vilddjur i skogen som fick vara kuliss åt den gamla konstruktionen. Sedan kom miljöbränslet E85 som en tillfällig räddning för SAAB men dessa ”miljöbilar” körs för det mesta numera på bensin. En stor satsning häromåret var att appellera till turboarvet igen. Men denna favorit i repris kändes märklig då många bilar numera har turbo och ”en svischande SAAB som blåser förbi en långtradare” känns föga politisk korrekt när fartkameror och vajerräcken manar till en lugnare trafikrytm.
Genom åren har SAAB presenterat flera intressanta konceptbilar som dock har haft föga gemensamt med produktionsbilarna och när SAAB väl har lanserat en ny bil så har den inte skapat den uppståndelse och habegär som exempelvis 99 och 900 turbo gjorde när dessa presenterades. Med tiden har tiden och utslätade bilar utan spetsteknologi blivit SAABs problem och man har blivit lite som ”pojken och vargen” när det snackas nytt under perioden sedan GM tog över verksamheten. GM som f ö börjar likna den ”nakne kjejsaren” om vi håller oss till fablernas värld.
Motorsport kan jämföras med att ha en fysisk person med i ett varumärke för exklusiva kläder. BMW satsade tidigt på motorsport och för dem är F1 och standardbilsracing idag en viktig del av varumärket. Mercedes gjorde uppehåll efter en tragisk olycka i Le Mans på 50-talet, men är sedan en tid djupt involverade i F1 och DTM. Detta p g a att varumärket behövde en sportigare och yngre image då taxi- och direktörsprofilen gjorde att märket började tappa mark. Audi satte en ny standard i rallyvärlden och märket lyckades bli ett etablerat premiummärke tack vare en långsiktig och konsekvent genomförd strategi där motorsport var och är en mycket viktig del. Audi har på senare år haft stora framgångar i DTM och på Le Mans.
När det gäller andra premiumbilar än de tre tyskarna, har Jaguar också haft stora framgångar i racing men här har man likt SAAB varit för konservativa när det gäller produktionsbilarna och inte heller levt upp till köparnas kvalitetskrav. Lexus satsade på att göra den bästa premiumbilen för den amerikanska marknaden och det lyckades man med utan motorsport, även om märket nu riktar sina blickar mot prestanda och motorsport. Cadillac lyckades bli en lyxbil utan motorsport men här har märket tappat mark sedan storhetstiden på 50- och 60-talet.
Med intresse väntar vi nu spänt på vad som händer med NEVS som ska tillverka bilar som inte längre får heta SAAB och om de bilar som man har i portföljen ska nå marknaden. Kommer man att ha rätt produkter och kommer dessa att attrahera en målgrupp som man inte har lyckats nå sedan SAAB Sport & Rally lades ner 1980?
Av Eric Lindgren
- 2020-01-21 It´s rolling sa Stig Andervang till en förtvivlad
- 2020-01-09 Racingkriget - del 9 om hur STCC-katastrofen kunde
- 2020-01-08 Racingkriget - del 8 om framtiden för svensk motor
- 2020-01-07 Racingkriget - Del 7 om den som gapar efter mycket
- 2020-01-06 Racingkriget - Del 6 om att inga team protesterade
- 2020-01-05 Racingkriget - del 5 om när Flash återigen blev de
- 2020-01-03 Racingkriget - del 3 om Flash Engineering efter ti
- 2020-01-02 Racingkriget - del 2 om STCCs begynnelse
- 2020-01-01 Racingkriget - del 1 om att allt startade när STCC
- 2017-12-10 Motorsport ska utövas av de som har råd
- 2017-08-31 Mörkrädsla gjorde mig till en snabb rallyförare sä
- 2017-08-13 Stig Andervang berättar – I South Swedish Rally 19
- 2017-08-12 Stig Andervang från Fritsla tog sig hela vägen til
- 2017-08-11 Stig Andervang fick kartläsarna att gråta av skräc
- 2016-06-21 Det blir inget Midnattssolsrally för Stig Andervan
- 2016-03-14 Hur undviker man wobbling vid körning med släpvagn
- 2016-02-08 Det var som på 80-talet säger Stig Andervang efter
- 2015-12-10 Rallyförarna är sig själva och många är riktiga pr
- 2015-12-09 Att se på rally gratis anses som en rättighet av m
- 2015-12-08 Hur kan man göra rally-SM mer publikvänligt?
- 2015-12-02 240:an räddade Volvo och P G en gång i tiden
- 2015-11-19 En historia om att köpa en ny bil
- 2015-11-17 Bromsning av en racingmotor mitt i Stockholm på 70
- 2015-10-16 Stig Andervang körde en stor rallytävling i Hollan
- 2015-08-13 Stig Andervang satsade verkligen allt för att köra
- 2015-07-01 Resan till rallycrossen i Höljes blev ett minne fö
- 2015-06-24 Allt klart för Midnattssolsrallyt tycker Stig Ande
- 2015-06-23 Stig Andervang tonar ner snacket om att vara förha
- 2015-06-15 Stig Andervang förbereder sig inför Midnattssolsra
- 2015-05-21 Att transportera en tävlingsbil på 60 talet
- 2015-03-30 Kunskapen om motorsport i styrelserummen måste öka
- 2015-03-27 Det finns ingen kista med guld vid regnbågens slut
- 2015-03-18 Besöket av SM i isracing för bilar i Morjärv och Ö
- 2015-02-02 Att köpa en racerbil utan att ha ett garage eller
- 2015-01-30 Vad har varit mest populärt på svenska racerbanor?
- 2015-01-23 Föryngring nödvändig för att nå framtidens besluts
- 2015-01-19 Rallyförare vs racerförare – vilken kategori är sn
- 2014-07-17 Stig Andervang reflekterar över Midnattssolsrallyt
- 2014-07-11 Det var kul så länge det varade tycker Stig Anderv
- 2014-07-10 Snöskyffel hjälper Stig Andervang i Midnattssolsra
- 2014-07-09 Jag har ingen taktik säger Stig Andervang inför st
- 2014-07-08 Stig Andervang har hektiska dagar för att komma ti
- 2014-07-07 Stig Andervang överraskar med att komma till start
- 2013-10-02 Stockholm Motor & Sport Festival – en vision!
- 2013-10-01 Goodwood är det perfekta racingevenemanget med någ
- 2013-09-20 Goodwood ger verkligen racingpubliken vad den vill
- 2013-09-19 150 000 åskådare kan inte ha fel - Goodwood har al
- 2013-09-18 Resan till Goodwood började med ett besök av Brook
- 2013-09-02 Bilsporten och rättvisan
- 2013-08-13 Behövs det verkligen fler svenska motorsporttalang
- 2013-07-08 Intresset för entusiastfordon ökar när motorsporte
- 2013-06-11 Rallyföraren låg på taket sex timmar efter att han
- 2013-04-23 Safarirallyt - en svensk historia
- 2013-04-19 Allt svenskt hopp försvann samtidigt i Le Mans 197
- 2013-04-15 En av Sveriges meste Le Mans förare
- 2013-03-28 Volvo och motorsport – hur länge varar nuvarande e
- 2013-01-21 Clubman innebär mest fart för pengarna
- 2012-11-28 Bli en vinnare med Svarta Maskens Affärsskola
- 2012-11-21 Formelbilar måste fungera som en början till något
- 2012-11-11 Växjögruppen hjälpte Stefan Johansson till Formel
- 2012-11-08 Alla behöver inte ha ambitionen att vinna i gokart
- 2012-11-03 Det har hänt förr att bilmärken har försvunnit
- 2012-11-01 Clubracing - Något att skämmas för?
- 2012-10-16 Vilka bilar blir framtida samlarobjekt?
- 2012-07-06 Cruisingchaffis i Västerås i en Cadillac cabriolet
- 2012-06-23 Behövs det fler ungdomar i bilsporten?
- 2012-05-26 Några resetips för den som vill uppleva Le Mans 2
- 2012-02-29 Svenskt Sportvagnsmeeting och Velodromloppet är fö
- 2012-01-24 Vem ersätter biltillverkarna i motorsport?
- 2011-11-28 Peugeot lyckades i rally men Opel floppade i DTM
- 2011-11-27 Där det finns tuffa grabbar finns det sköna damer
- 2011-11-04 MH Racing – ett svenskt team med stora framgångar
- 2011-09-19 Så ska rally-SM räddas
- 2011-08-10 Clarion var först med att helsponsra ett svenskt r
- 2011-06-09 Le Mans – en svensk historia
- 2011-05-01 Nu kör vi Le Mans - löd rubriken 1986
- 2011-04-24 Därför har Midnattssolsrallyt blivit en sådan succ
- 2011-04-17 Pressmeddelanden från team är ofta en sorglig hist
- 2011-01-23 En svensk formelbilsserie kommer inte att producer
- 2010-12-07 Gamla racerförare ska köra Historisk Racing
- 2010-11-28 Optimister lever längre
- 2010-11-16 Bilsporten har plats för alla koncept – även för k
- 2010-11-08 Volvo Pv - Alla tiders tävlingsbil
- 2010-11-06 Köra själv är bättre än att vara sponsor
- 2010-10-30 Den krassa verkligheten säger att vi har ytterst f
- 2010-10-28 Varför måste det vara så oerhört dyrt att hålla på
- 2010-08-05 VIP-koncept i motorsport är på väg bort
- 2010-06-29 En märklig start på F 1 -karriären
- 2010-05-08 Kör även historiska rallybilar i samband med Rally
- 2010-04-04 Att skriva en pressrelease
- 2010-04-03 Ronnie Peterson - Superswede
- 2010-03-24 F3 är fortfarande en formelklass med frihet
- 2010-03-15 FORMEL 1, FORMEL 2 OCH FORMEL 3 - BEHÖVS FLER?
- 2010-03-14 F1 var från början ett förar-VM
- 2010-03-06 VIP bör finnas även i Rally-SM
- 2010-02-24 VIP i motorsport - FLIP ELLER FLOP?
- 2010-02-20 Dags att förnya synen på VIP-gäster i motorsport
- 2010-01-25 Några skrönor från rallyskogen när man kunde räkna
- 2010-01-13 Opel Team Sweden - från rally till STCC
- 2010-01-02 Tyska varumärkesbekymmer i bilsporten
- 2009-12-28 Ett retrokoncept skulle kunna vara räddningen för
- 2009-12-18 Finns det någon utveckling av talanger i svensk mo
- 2009-05-18 Kostnaderna i Formel 1 måste sänkas
- 2009-04-28 Vad händer i bilvärlden och var ska British Grand
- 2009-04-25 Racing behöver inte kosta sista skjortan
- 2009-04-23 Med lite raggarblod i ådrorna
- 2009-04-22 Vad ska en F1-säsong för ett team få kosta?
- 2009-04-16 Marknaden är lösningen för Formel 1
- 2009-04-06 Sportbilar, småbarn och hundar
- 2009-03-31 I bilsport tävlar män och kvinnor på samma villkor
- 2009-03-18 Resan till DTM blev en upplevelse utöver det vanli
- 2009-03-06 När Anders Kulläng vann Svenska Rallyt 1980 blev j
- 2009-03-05 Kunderna har inte köpt snacket om premium
- 2009-03-04 Svindlande bilaffärer
- 2009-03-03 Värdet av att ha rätt namn i motorsport
- 2009-02-20 Det är mycket viktigt med en bra dialog i Rally-SM
- 2009-02-02 VM för en ny generation GT-bilar
- 2008-11-14 Att arbeta i en motorklubb
- 2008-10-08 Pressrelease från Christian Betting Team Sweden

